woensdag 25 augustus 2010
Democratische winkelmandjes bij de AH
Er gebeuren vreemde dingen bij de AH, vandaag doken democratische winkelmandjes op met daarin voor klanten geselecteerde boodschappen, ook kon men democratische boodschappenlijstjes vinden.
Nu zullen weinig mensen iets van dit lijstje gaan halen, het wordt tenslotte door een vreemde voor hun uitgekozen. Het vreemde is dat ze het wel accepteren als de AH het voor hun doet in de vorm van aanbiedingen en receptkaarten.
De theorie van een democratisch boodschappenlijstje
Al tijdens de koude oorlog werd de supermarkt als metafoor gebruikt voor de verschillen tussen de onvrije, communistische landen zoals de DDR en de rijke, democratische westerse landen.
In de DDR was er een merk augurken, melk, tandpasta etc. In de westerse supermarkten kon men wel uit 56 verschillende soorten tandpasta kon kiezen.
Alsof keuzevrijheid bij het boodschappen doen de echte ware democratische vrijheid weerspiegeld. Het laat eerder zien dat wij vrijheid hier in Nederland kennen eigenlijk bestaat uit het kunnen kiezen uit keuzes die al voor ons gemaakt zijn. Door de overheid, supermarkt, marketingstrategen etc.
Om dit te illustreren geven wij mensen boodschappenlijsten met voor hun uitgekozen producten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten